Τρίτη 14 Ιανουαρίου 2020

Η προπαίδεια

Μια από τις πιο βασικές γνώσεις που πρέπει να κατακτήσει ένας μαθητής του δημοτικού σχολείου είναι και αυτή της προπαίδειας. Η εκμάθηση της προπαίδειας γίνεται κυρίως στην β΄ δημοτικού, αλλά είναι συχνό το φαινόμενο μαθητές ακόμα και των μεγαλύτερων τάξεων του δημοτικού σχολείου να δυσκολεύονται με αυτή. Είναι γνωστό πως ο κάθε μαθητής έχει το δικό του τρόπο να μαθαίνει και πολλές φορές η δυσκολία στην εκμάθηση της προπαίδειας οφείλεται σε αυτό το γεγονός. Η εκμάθηση για παράδειγμα της προπαίδειας με τον κλασικό τρόπο του πίνακα ευνοεί κυρίως τους οπτικούς τύπους και αυτούς που απομνημονεύουν εύκολα από μια εικόνα. Γι' αυτό το λόγο στη συνέχεια θα δούμε μια σειρά από τρόπους εκμάθησης της προπαίδειας, έτσι ώστε ο κάθε μαθητής που δυσκολεύεται να διαλέξει τον δικό του προσωπικό τρόπο.

1. Ο κλασικός τρόπος του Πίνακα της Προπαίδειας ή του Πίνακα Πολλαπλασιασμού.
Με αυτό τον τρόπο διαβάζουμε κάθε φορά μία προπαίδεια ξεκινώντας από τις μικρότερες τις οποίες με την επανάληψη τις μαθαίνουμε απέξω και στη συνέχεια φτάνουμε στις μεγαλύτερες τελειώνοντας με αυτή του 10.

Κλασικός πίνακας προπαίδειας

Πίνακας προπαίδειας με χρωματισμένους αριθμούς για καλύτερη αισθητοποίηση
Μικρές συμβουλές για την αποστήθιση:
Α. Εάν σε κάθε προπαίδεια ξεκινώ πάντα με τον πιο μικρό αριθμό, τότε μειώνω την ποσότητα των προς αποστήθιση φράσεων στο μισό (από 100 σε 50). Για παράδειγμα στην προπαίδεια του 7 αντί να πω 8Χ7=56, λέω 7Χ8=56, έτσι όταν θα είναι να μάθω στη συνέχεια την προπαίδεια του 8 θα το ξέρω ήδη από πριν.
Β. Το μήκος κάθε φράσης θα μπορούσε επίσης να περιοριστεί και να απλοποιηθεί, ώστε να συμπεριλαμβάνει μόνο τους αριθμούς και όχι και τη μετάφραση των συμβόλων σε λόγο (φορές, επί, ίσον). Είναι πολύ πιο απλή η αποστήθιση της φράσης “7  9  63” (εφτά εννιά εξήντα τρία) από την διδακτέα “7 φορές το 9 μας κάνει 63” ή “7 επί 9 ίσον 63”.
Γ. Επειδή η προπαίδεια κατά τη διάρκεια εκμάθησής της είναι  κυρίως μία ακουστική μνημονική διαδικασία, το παιδί οφείλει να λέει την πράξη μαζί με το αποτέλεσμά της –και όχι να ακούει την πράξη και να λέει σκέτο το αποτέλεσμα.

2. Με παρακολούθηση βίντεο στο διαδίκτυο.
Στα βίντεο αυτά παρακολουθούμε τη γραφή της κάθε προπαίδειας και ακούμε ταυτόχρονα και πώς τη διαβάζουμε. Επίσης εφαρμόζεται και εδώ η αρχή: πρώτα ο μικρός αριθμός και μετά ο μεγάλος (για οπτικούς αλλά και ακουστικούς τύπους):


Εδώ βλέπουμε την προπαίδεια του 5. Για τις άλλες προπαίδειες πατήστε παρακάτω:


3. Με τα τραγούδια της προπαίδειας.
Πρόκειται για τραγουδάκια ειδικά φτιαγμένα για την εκμάθηση της προπαίδειας από τους μικρούς μαθητές. Ο μαθητής αποστηθίζοντας εύκολα το τραγουδάκι μαθαίνει ταυτόχρονα και την προπαίδεια (πηγή: Το ιστολόγιο της κυρίας Ανθής & Δημοτικό Σχολείο και μουσική, τραγούδια και παιχνίδια).

ΠΡΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ 2












ΠΡΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ 3 ( το κυνηγητό)




ΠΡΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ 4 (ο βάτραχος)


προπαίδεια του 4






ΠΡΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ 5 (τα καβουράκια)




Οι στίχοι

πέντε καβούρια πιάσαν λιμάνι,           1 Χ 5 = 5
ήρθε κι ο σπάρος , ήρθε κι η πέρκα ,  2 Χ 5 = 10
έκαναν τσάρκες, κάναν σεργιάνι ,     3 Χ 5 = 15
παίζαν μπουζούκι και μαντολίνο,        4 Χ 5 = 20

τα καβούρια , τα ψαράκια, στου γιαλού τα βοτσαλάκια,
χόρευαν στα κυματάκια και χτυπούσαν παλαμάκια,

πήγαν για μάσες στου ψαρά το χάνι , 5 Χ 5 = 25
σκουλήκια τσίμπησαν ένα τηγάνι,       6 Χ 5 = 30
φάγαν και φύκια ένα καζάνι ,               7 Χ 5 = 35
αβγά γατόψαρου σε μια λεκάνη,          8 Χ 5 = 40

Τα καβούρια , τα ψαράκια πίναν τρώγαν μεζεδάκια
τραγανίζαν κοχυλάκια γεμιστά με ψιχουλάκια

φάγαν και χόρτασαν και είπαν φτάνει , 9 Χ 5 = 45
                                                               

                                                                        10 Χ 5 = 50 ,

φάγαμε , ήπιαμε , πάμε για νάνι
πέρκα, σπάρος ,καβουράκια, ξάπλωσαν στα βοτσαλάκια
και μετρούσαν ποιηματάκια για να κάνουμε νανάκια



ΠΡΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ 6  (Τα παπαγαλοπαπιά)




Οι στίχοι

1Χ6=6  ( 1 επί 6,  μας κάνει 6), χωρίς να θέλει μια πάπια έχει μπλέξει

2Χ6=12 κάνει, μπέρδεψε η πάπια τ’ αβγά που χε κάνει

Ωωωωωω, αβγά παπαγαλίνας, ποπό τι φρικτό! ποπό τι φρικτό!

3Χ6=18,σπάζει το τσόφλι και βγαίνουν πουλιά, παπαγάλοι δεν είναι μα ούτε παπιά

 μια πάπια μα, ποια πάπια ποια, έκανε αυτά τα παπαγαλοπαπιά.

4Χ6=24, κοκκινοπράσινα είναι τα τέσσερα

5Χ6=30 κάνει, και δυο γαλάζια την έχουν ζουρλάνει, και δεν καταλαβαίνει τι λεν ούτε λέξη,

6Χ6=36, έχουν λοφίο και ράμφη γυρτά, τα βλέπουν οι πάπιες και λένε απαπαπα

μια πάπια μα, ποια πάπια ποια, έκανε αυτά τα παπαγαλοπαπιά.

7Χ6=42, παπιογαλλικά μιλάνε τα δύο

8Χ6=48, δε σταματάνε την πάρλα λεπτό, παπαγαλίχουν μαζί τ΄άλλα 4

9Χ6=54, μια πάπια μα, ποια πάπια ποια, έκανε έξι  παπαγαλοπαπιά.

10Χ6=60 σωστά, ποιος είδε παπάκια χρωματιστά, ξέρω ποια πάπια,

ποια πάπια ποια, έκανε αυτά τα παπαγαλοπαπιά.

ποια πάπια ποια, μα ποια πάπια ποια, ήταν η πάπια η μουρλή του μπαμπά .


ΠΡΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ 7 ( οι νάνοι )






Οι στίχοι

Μια φορά το εφτά μας κάνει εφτά,
ήρθανε εφτά νάνοι στα κλεφτά…

Δυο φόρες το εφτά δεκατέσσερα,
κι είχανε τα μάτια δεκατέσσερα…
Τρεις φόρες το εφτά εικοσιένα
κλέψανε το -να από μια χτένα,
Τέσσερις εφτά εικοσιοκτώ
κλέψανε κι ένα -νι τηγανιτό…
Βάλα σε μια μηχανή
και -να και ένα -νι,
ύπνο φτιάξανε μάνη μάνη
τα μωρά να κάνουν νάνι…
Πέντε επί εφτά τριανταπέντε
κλέψανε το -ντε από το πέντε
Έξι επί εφτά σαράντα δυο,
κλέψανε το -φι απ’ το γραφείο…
Μάζεψαν στο -πι και -φι
ένα -ντε και ‘να -φι,
φτιάξανε’ ένα φίνο ντέφι
για να έχει ο κόσμος κέφι…
Εφτά φόρες το εφτά σαρανταέξι
κλέψανε το – μπού απ’ τη μπουνιά,
Οχτώ φόρες το εφτά πενήντα έξι κάνει
κλέψανε το φαν- από το φάνη…
Με ένα μπού- και ένα φαν-
φτιάξανε ζεστα μπουφάν,
να τα πάρουν να τα παν
στο χιονοπαγοβουνοσταν…
Εννιά επί εφτά εξήντα τρία
κλέψανε το μι- απ τη Μαρία,
Δέκα επί εφτά εβδομήντα κάνει
κλέψανε και ένα λα- απο λαζάνι…
Με ένα μι- και ‘να λα-
μίλα κάψανε πολλά
και τα κάναν μαρμελάδα
να γλυκάνουν την Ελλάδα(χ2)

ΠΡΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ 8 ( τα μυρμήγια στο σχολείο)




ΠΡΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ 9 ( ο γάτος )




ΠΡΟΠΑΙΔΕΙΑ ΤΟΥ 10 ( η τάξη )